Monday, November 2, 2009

Imbasan

Sedikit Imbasan


Mlm td lps je aku setelkn keje….aku membelek gmbr2 dlm laptop aku…sbnry nk mencr gmbr2 yg lame2…skali aku blum msukkn dlm laptop rupenye…pastu aku pn membelek lg…jpe gmbr kete adik aku yg exsiden dulu tu…teruk gak keadaan kete tu
Selepas kemalangan


Selepas setahun…mmg genap setahun, bru kete ni siap……

bile tgk pulak gmbr kete tu skrg…jauh beza…mmg x sangka kete tu bole jd elok mcm bru beli…lgpn mase kete tu exsiden…kete tu bru ambik 10 hr…adik aku pn x sempat nk drive lg…

Semasa kejadian kemalangan tu aku masih lg keje kt Damansara Jaya…mase tu aku pn da bg notis benti keje sebulan…tggl 2 mggu je lg sblm aku ke JB…kemalangan ni blaku pd hr Sabtu petang 3 Mei 2008…mase tu abah ngn mak nk beransur balik ke jengka dr anta rombongan pengantin kt area Lui, Bahau…aku x igt name tmpt tu…exsiden tu blaku kt Jalan Teriang - Bera……dorg berempat…mak aku dan 2 org jiran aku…adik aku yg bongsu x ikut…cuaca mase tu agak sejuk dan hujan renyai2…mase mak aku tgh sembang2 dgn jiran aku…tiba2 kete tu mcm kene hempap sesuatu…terlalu pantas…semua org pengsan …x lame lps tu mak aku sedar…abah dan jiran2 aku masih x sedar lg …muka abah da kt stereng kete….cermin dpn pn da pecah…jiran aku kt blkg da pengsan…mak cube pggl abah…tp die x sedar jgak…mgkn mcm2 perkara yg mak aku fikir bile da tgok keadaan abah camtu….kemudian org2 kmpg dkt2 situ yg nmpk exsiden tu dtg utk cuba bantu…mak aku dipapah keluar kete….mujur hfon abah ade dlm hbag mak …mak dlm keadaan tkejut x dpt nk mendail no sesape dah…..die minx tolg org dkt2 situ call kn adik aku (cik) yg ade kt rumah mase tu utk bgtau yg dorg exiden…..

Pd petang sabtu tu…cik kol aku…. “klu org ckp ni ko jgn tkejut tau” “nape lak ni” “abah ngn mak exciden” terdiam skjp…“adik camne” “die x ikut…ade ngn org kt rumah ni…ktorg nk pegi hospital ni…tolg bgtau kt k.juna ngn ani ye” “ok ..ok” dgn nada sebak….patutla abah x return kol aku ptg tu…..aku pulak x tfikir nk kol die….aku tkejut sgt….tp aku bsyukur sbb adik aku yg bongsu x tlibat dgn exsiden tu….aku menangis…sedih sgt….aku x bole nk blik dgn cpt….kbtulan kete aku bru lps kene langgar dr blkg dan aku anta ke workshop utk repair….mujur aku tggl dkt dgn mak sedare aku kt Ara Damansara….aku kol adik2 aku yg lain…then plan utk blik phg hrtu jugak….aku gerak dr PJ dlm jm 4 pg sbb tggu adik beradik mak aku dr perak….

2 jam setengah kemudian aku pn smpi kt hospital…..adik aku da tggu kt bwh….abah masih xsedar….adik aku suh adik beradik sume naik atas bg semangat kt abah utk sedar….sepatutnya time tu x bole msuk ramai2 sbb hospital blum buka utk org melawat….ktorg x peduli sume tu….ktorg trus naik…security pn x bole nk ckp ape…ktorg sume da nangis2….smpi je kt katil abah….semakin deras air mata mengalir….aku tgok Dr tgh check die….sedih btul tgk keadaan die mase tu….muka bengkak dan lebam…..tulang paha patah…..kelihatan jugak darah keluar dr telinga….tp x byk sgt……mak aku ade kt sblh die…pggl2 name die….mak aku berkerusi roda mase tu….kaki die bengkak…..mujur kaki mak aku x patah….cume lebam je…..

Dr tepuk2 badan abah nk suruh die sedar….x lame lps tu….abah bg respon dgn cuba nk buka mata……alhamdullillah abah masih sedar lg….abah dikhuatiri cedera di bhgn otak sbb kepala die thantuk kuat pd stereng kete….mujur airbag pd stereng kete tu berfungsi…..

Slps abah bg respon, die terus di pindah ke bhgn yg kurang kritikal….ktorg sume syukur sgt abah bg tndkbalas positif….tp die masih blum buka mata lg….adik aku sorg ni nurse (ani)….die la yg byk mengajar ktorg utk jaga abah…..padahal die bru je ditugaskn kt hospital….klu die xde…mmg susah jugak nk handle…..

That day we keep crying….air mata mcm x bole nk kering….mkn x selera…tido pn x tenng….tp ktorg tetap panggil abah dgn bg kata2 semangat utk suruh die sedar dan buka mata…..aku ngn adik beradik gilir2 jaga abah….aku x biarkn abah keseorangan wlupn seminit…..ktorg ngn mak teman abah….mlm tu ktorg bkampung kt hospital….
Esoknya mak aku da dibenarkn keluar….mak aku cume cedera ringan je….yg teruk dibahagian pemandu….smpi hr ketiga….abah masih blum buka mata lg….menurut Dr…abah mgkn akn sedar slps seminggu…..aku x dpt terima…..lg lame die berbaring kt katil tu….lg la hati aku x tenteram….aku ngn adik beradik aku sentiasa berbual ngn abah dan suruh die bangun…..

Pd hr keempat, dgn kuasa Allah abah sedar….die da buka mata….setelah stabil, abah terus dipindahkn ke wad untuk kaki dan tulang untuk persedian pembedahan kaki…..tp die masih x bole bckp dgn jelas….mulut masih bengkak sbb bibir kene jahit….aku x pasti die bole nmpk dgn jelas atau tidak sbb dlm mata die merah sgt…..kesiannye aku tgok die….aku btul2 x sangka yg abah akn jd mcm ni….aku x sanggup nk tgok die dlm kesakitan…..tp alhamdullillah adik beradik sume ade….ktorg jaga bergilir2…abah sentiasa dijaga 24 jam…..aku tpakse minx cuti awal drpd company lame…..aku jaga abah selama 2 mggu….adik2 aku yg lain pn sanggup bkorban…..

hr demi hr ktorg jaga…..luka abah pn da semakin sembuh….cume kaki je x bole gerak sbb tulang paha patah….kene tggu abah stabil bru bole operate…..abah mula mengecam mak aku dan adik beradik sume…..kesian adik aku yg bongsu…..die risau sgt yg abah x igt kt die……alhamdullillah….wlupn kdg2 die tsilap cam, aku terima sbb die blum pulih spenuhnya…..tp jiran2 dan sedare mare ade yg die x dpt igt…..kesan hentakan tlalu kuat smpi die x bole igt ape2…..sedikit demi sedikit ingatan die hampir pulih…..

Genap 3 mggu abah da dibenarkan blik…..selama die kat hospital, die masih x ingt ape yg jd pd die….bile di tanye mcmmn kemalangan tu blaku….die x dpt nk bgtau, sbb die mmg x igt lansung……

Slps seminggu berada dirumah…..die bru sedar ape yg blaku pd die…..die lansung x igt ape2 semasa berada kt hospital….siapa yg jaga pn die x igt…..aku bsyukur klu die x igt ape2 mase dkt hospital tu….aku xnak die sentiasa tbayangkn keadaan die semasa sakit…..syukur sgt akhirnya die da sedar sepenuhnya…..namun detik2 kemalangan tu xde sape pn yg igt wlupn mak aku hanya cedera ringan…. Namun menurut cerita polis dan org yg dkt dgn kwsn kemalangan tu…..kete abah blanggar dgn belakang lori besar….mase tu abah nk memotong tetapi x sempat nk mengelak lori tu….

Abah pn x sangka bole jd mcm tu….walhal die da 20 thun lebih pengalaman bwk kete….die sentiasa menjadi idola adik aku yg plg bongsu tu…..

Namun aku redha, semua adalah ketentuan Allah……alhamdullillah…..slps setahun kemalangan tu abah da bole bwk motor dan kereta…..cume skrg telinga kanan die x dpt mendengar dgn baik dan die masih fobia lg untuk memandu jauh…..sikap die pn berubah…. sedare mare pn ckp die da x mcm dulu lg….namun skrg die beransur pulih dan hampir mendapat kembali personality abah yg dulu…..die pn da x bkerja skrg…..aku lebih suka die duduk kt rumah je….die da x perlu lg nk kerja kuat utk sara keluarga……

Ini la sedikit pengalaman paling sedih yang pernah aku alami….namun skrg aku happy sbb keadaan da kembali spt biasa….ini merupakan pengajaran utk aku….byk perkara yg x diduga akan blaku dan kte xtau bile…..pengajaran ini akan aku jdkn sumber motivasi aku untuk meningkatkan kesedaran dalam diri aku dan sentiasa ingat jasa2 mak & abah…..


Sign out……

2 comments:

  1. huhu...sedih plak aku baca reeda, bergenang jugak mata...tp alhamdulillah masih panjang umo mereka..hargailah mereka selagi masih adakan..huhu

    ReplyDelete